Opory toczenia - wpływ na zużycie paliwa
Klasy A (najlepsza) do G (najgorsza) oznaczają wpływ zastosowanych opon na emisję dwutlenku węgla oraz ilość zużywanego paliwa. Opona o klasę wyższa oznacza niższe zużycie paliwa o ok. 0,10 - 0,15 litra na 100 km (dla samochodu o średnim spalaniu 6,6 l/100km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni - droga hamowania
Klasy od A (najlepsza) do G (najgorsza) oznaczają długość hamowania pojazdu jadącego na mokrej nawierzchni z prędkością 80 km/h. Opona o jedną klasę wyższa to skrócenie długości hamowania o ok. 3-6 metrów. Najlepsza klasa opony (A) oznacza krótszą drogę hamowania o ponad 18 metrów w stosunku do najgorszej (F).
Hałas zewnętrzny toczenia opon
Przedstawiony w formie liczbowej oraz w formie znaku graficznego. Liczba oznacza hałas generowany na zewnątrz opony wyrażony w decybelach. Znak graficzny występuje w skali od 1-3 czarnych pasków, które obrazowo przedstawiają głośność opony. Jeden pasek oznacza oponę cichą w swojej kategorii, trzy paski - głośną w swojej kategorii.
DĘBICA NAVIGATOR 2
Opony całoroczne Dębica Navigator 2 przeznaczone są dla
kierowców, którzy - nie chcąc wymieniać opon letnich i zimowych w zależności od
sezonu - szukają kompromisowego rozwiązania. Specjalny skład mieszanki oraz
konstrukcja bieżnika i bocznych części opony sprawiają, że zimą opony
całoroczne zapewniają lepszą
przyczepność, niż opony letnie, natomiast latem nie zużywają się tak szybko jak opony zimowe.
Opony Dębica Navigator 2 cechuje dobra przyczepność na różnych nawierzchniach. Nowa opona sprawdza się na mokrych, śliskich,
zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Dodatkowo udoskonalona została odporność na
zjawisko aquaplaningu, czyli na
niebezpieczne zjawisko klina wodnego. Oponę tę charakteryzuje również długa żywotność - jest ona o 9% bardziej
wytrzymała na zużycie bieżnika od poprzedniego modelu.
W drugiej generacji opon Dębica Navigator, wykorzystano
technologię zarezerwowaną dotychczas do produkcji opon z najwyższego segmentu. Bieżnik Navigatora 2 ma konstrukcję klockową.
Krawędzie klocków bieżnika, a także liczne ukośne nacięcia zwiększają przyczepność opony
w trakcie hamowania w bardzo trudnych warunkach.
Skuteczność w walce ze zjawiskiem aquaplaningu zapewniają trzy szerokie, wzdłużne rowki obwodowe wraz
z przecinającymi cały bieżnik rowkami ukośnymi. Sprawnie pochłaniają one wodę i
usuwają jej nadmiar spod kół samochodu. Dzięki temu opona Dębica Navigator 2
jest odporniejsza na zjawisko aquaplaningu na zakrętach aż o 20% od swojej poprzedniczki.
Żeby zapewnić przyczepność opony przez cały rok w
różnorodnych warunkach pogodowych, bieżnik opony Dębica Navigator 2 wykonany
jest ze specjalnej mieszanki polimerów.
Nadaje ona gumie elastyczność konieczną do bezpiecznej jazdy w niskich
temperaturach. Jednocześnie jest twardsza, niż w przypadku opon zimowych, co
sprawia, że bieżnik nie ulega szybkiemu
ścieraniu latem. Dzięki zaokrąglonym krawędziom klocków oraz wzorze
bieżnika w kształcie litery "S", nowy model oferuje też mniejszy poziom hałasu, co bezpośrednio
wpływa na komfort jazdy.
Jakkolwiek najlepsze osiągi zimą zapewniają opony zimowe,
latem zaś opony letnie - opony
całoroczne stanowią interesujące rozwiązanie dla samochodów, które są rzadko używane i pokonują mniejsze
przebiegi kilometrów rocznie. To także ciekawa oferta dla samochodów
jeżdżących głównie w cyklu miejskim,
np. taksówek, czy aut kurierskich.